WAAROM SOMMIGE OFFERTETEKSTEN BETER SCOREN DAN ANDERE:


Europese aanbestedingen, overige tenders, offertes. Opdrachten verwerven vergt vaak een schriftelijke prestatie. Op deze plek blog ik daarover. Hoe scoor je met tekst?

Meer weten, reageren of hulp nodig? Een e-mailtje is gauw gestuurd: gerard@coolywooly.nl. Tot mails!

MEEST RECENT:


Bij de foto: Rodeo in Dawson Creek (2006). Haal de aandacht weg om te scoren
HAAL DE AANDACHT WEG VAN DE PRIJS

Trek de aandacht weg van de prijs en voorwaarden. Ik adviseer het vaak. Tekstdokteren is immers zorgen dat je verkoopboodschap overkomt. Maar je kunt ook te ver gaan.

Lees meer.....









ALLE BLOGS IN CHRONOLOGISCHE VOLGORDE:


Bij de foto: 2008, Valle de la Luna (Atecama, Chili). Dit was bewust tegenlicht, maar hoe vaak wordt de offerteboodschap niet onbedoeld en zelfs onbewust overstraalt? Ilustratie Gerard van Heusden bij zijn blogs over beter scoren met offertes
IS OFFREREN SCHOONSCHRIJVERIJ?

‘Ach Gerard, offertes zijn gewoon wedstrijdjes schoonschrijven geworden’ verzuchtte één van mijn opdrachtgevers bij intake ooit. Om door te gaan over opdrachtgevers die steeds minder kennis in huis hebben om kwaliteit te herkennen. En daar bedoelde hij natuurlijk zijn kwaliteit mee…

Lees meer.....

Bij de foto: 2006, Signpost Forest aan de Alaska Highway (Watson Lake, Yukon, Canada). Teveel inhoud verblindt. Als tekstdokter is mijn eerste stap het wegstrepen van alle overbodige ballast.. Illustratie Gerard van Heusden bij zijn blogs over beter scoren met offertes
WAAROM 'DE BESTE OPLOSSING' HET VAAK TOCH NIET WORDT? (EN HOE WEL?)

Ingenieurs schrijven veruit de slechtste offertes. Na 20 jaar offerteprocessen durf ik die stelling aan. Ze schrijven ook de beste offertes overigens, maar daarover later meer….

Lees meer.....

Bij de foto: 2004, Advertentiemuur (Sao Paulo, Brazilië). De crisis leidt tot nieuwe beroepen: CV-schrijver/printer bijvoorbeeld voor sollicitanten. Ieder zijn vak.  Illustratie Gerard van Heusden bij zijn blogs over beter scoren met offertes
TEGENLEZERS? VERGEET DE TEGENSCHRIJVER NIET?

Schrijven is een teamsport. Althans als je wilt winnen; die nieuwe klant, die strategische opdracht, die kwalificatie voor intake. Wie met mij gewerkt heeft kan het weten. Hoe vaak kregen jullie niet jullie teksten onherkenbaar van mij terug. Een ‘actieve review’ noemden we dat dan…. En dat werkt!

Lees meer.....

Bij de foto: 2004, Advertentiemuur (Sao Paulo, Brazilië). De crisis leidt tot nieuwe beroepen: CV-schrijver/printer bijvoorbeeld voor sollicitanten. Ieder zijn vak.  Illustratie Gerard van Heusden bij zijn blogs over beter scoren met offertes
ROTS OF BEELD? OVER DE TRIAGEFUNCTIE VAN DE OFFERTESCHRIJVER

Ik meen dat het Michelangelo was. Over zijn David. Gevraagd hoe hij toch zo’n mooi beeld heeft kunnen maken antwoordde hij dat het voor hem niet zo moeilijk was: Het beeld was er al, ik hoefde alleen het omliggende steen weg te bikken”.

Lees meer.....

Bij de foto: 2004, Agra (Uddar Praddesh, India). Wat wij kunnen leren van ondernemende straatverkopers bij het schrijven van offertes.  Illustratie Gerard van Heusden bij zijn blogs over beter scoren met offertes
VERTEL NIET DAT JE GRAPPIG BENT....

India. Het land dat gek maakt. ‘Mannetjes’ belagen alles wat lijkt op toerist of reiziger. Dat laatste is een belangrijk verschil in sociale hiërarchie, vooral voor wie zich reiziger waant. Maar dat terzijde. Ik zag er ooit een belangrijke ‘best practice’ prachtig in werking. Het verschil tussen ‘opschrijven’ en ‘scoren’.

Lees meer.....

Bij de foto: 2014, Arizona (USA). Huurauto tussen de locals. Zij zijn groot en ik is klein.  Illustratie Gerard van Heusden bij zijn blogs over beter scoren met offertes
3 REDENEN WAAROM DIT NOG STEEDS GEEN OPEN DEUR IS...

Zorg dat je eruit springt met je offerte. Laat ik eens een blog wijden aan een vermeend open deur. Want hoe vaak kreeg u deze terugkoppeling: “Omdat de offertes weinig verschilden in kwaliteit gaf uiteindelijk de prijs de doorslag.”?

Lees meer.....

Bij de foto: 2013, Antarctica. Communicatie is niet vanzelfsprekend. Deze twee grappige beesten bespreken hun lunch
VOOR WELKE PINGUÏN SCHRIJF JIJ?

“Sorry dit werkt niet bij míjn klant, echt niet!”, ook gisteren kwam het weer op tafel tijdens een workshop. Aan het hoofdschudden zag ik het al aankomen. En hij had nog gelijk ook. Althans tot op zekere hoogte..

Lees meer.....

Bij de foto: 2013, Ushuaia, Argentinie, het omgekeerde perspectief in beeld op de kademuur
WAAROM OMDRAAIEN OFFERTES BETER MAAKT?

Omdraaien is mijn favoriete werkwoord. Mijn klanten weten dat. Omdraaien maakt een tekst, en zeker een tenderdocument, bijna altijd beter. Hoe komt dat toch?

Lees meer.....

Bij de foto: 2009, Panamakanaal
WAT ZIET DE OFFERTEBEOORDELAAR VOORAL NIET?

Twee mensen zagen twee verschillende cruiseschepen. Hoe kan dat? En werkt dat bij offertes ook zo? Ja!

Lees meer.....

Bij de foto: 2004, Rio de Janeiro. Sloppenwijken rood, reguliere woonwijken wit.
OVER S-EN EN N-EN?

Beoordelaars in hokjes duwen kan op veel manieren. Kleuren, stereotypes, planeten of toch een vierletterige afkorting. Deze rasechte INTJ weet er alles van. Komen alle inkopers van Pluto?

Lees meer.....

Bij de foto: 2006, British Colombia. Toyota of RAM?
KOOPARGUMENTEN PRIORITEREN OF NIET?

Even een verhaal uit de oude doos. Toen we het alvast voor iemand printen van je gestuurde e-mail faxen noemden. Een verhaal uit de vorige eeuw dus. Over direct faxen van hypotheekoffertes. Iets kleins kan ook groots zijn.

Lees meer.....

Bij de foto: 2003, Galapagos (Ecuador). Een red-footed booby of in gewoon Nederlands: de roodvoet Jan van Gent
HOE MIJN BANK ZIJN BESTE AANBOD NIET VERKOCHT KREEG

Strontchagrijnig was ik vorige week. Door Twitter. Of eigenlijk: door mijn bank via Twitter. Ik moet het verhaal even kwijt, sorry. Vergeef me mijn gemopper. Ik maak het goed: in deze tweet-dialoog zit een les voor jouw volgende offertetraject.

Lees meer.....

Bij de foto: Het station met de langste naam ter wereld: llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch (Wales, 2012). Soms valt het niet mee om een reproduceerbaar antwoord te formuleren. Op welke station moet ik uitstappen?
HOE TOETS JE OF JE ANTWOORD SCOORT?

Weet je nog? Ik probeerde mijn ‘vaste contactpersoon’ te bereiken. Via Twitter. Dat is modern. En handig, althans volgens mijn bank. Vandaag deel 2: wat kunnen offerteschrijvers hiervan leren?

Lees meer.....

Bij de foto: Rodeo in Dawson Creek (2006). Haal de aandacht weg om te scoren
HAAL DE AANDACHT WEG VAN DE PRIJS

Trek de aandacht weg van de prijs en voorwaarden. Ik adviseer het vaak. Tekstdokteren is immers zorgen dat je verkoopboodschap overkomt. Maar je kunt ook te ver gaan.

Lees meer.....

OVER MIJ:


Offertes, aanbestedingen, adviezen of externe profilering; moet uw tekst écht goed zijn?
Ik review, herschrijf en coach, met scherpe blik en dito pen. Dat kan snel en zeer effectief. Als tekst-doctor zorg ik voor teksten die scoren bij potentiële opdrachtgevers of andere doelgroepen.

Wilt u zelf beter worden in teksten die scoren? Ik train ook. Ik begeleid organisaties, zoals adviesbureaus, die hun offerte-, PR- of rapportagevaardigheid op een hoger plan willen krijgen.

Voor onder andere Ordina, VX Company, Topicus, Goudappel Groep (en partners), FINAN en Talent Beyond Limits scoorden mijn tekst- en trainingsinterventies voor hoge EMVI-rapportcijfers, winnende (BVP-)procedures, lagere faalkosten, verbeterd imago en nieuwe klanten

E: gerard@coolywooly.nl
T: 06 - 50 61 66 92

Home